منظور از کودک چیست ؟ به چه کسانی کودک گفته می شود ؟

ما باید از سه حالت به بررسی ماهیت کودک بپردازیم که بیشترین توجه

را به خودشان معطوف می کنند. از لحاظ فیزیک جسمانی ، از لحاظ قوانین

حاکم بر کشورها و همچنین از لحاظ روانشناسی ، در واقع کودکی در این

سه چیز بیشترین هویت را پیدا می کنند و جالب است بدانید که ممکن است

یک کودک در سنین بالا همچنان کودک باشد !!

ن حاکم بر کشورها و همچنین از لحاظ روانشناسی ، در واقع کودکی در این

سه چیز بیشترین هویت را پیدا می کنند و جالب است بدانید که ممکن است

یک کودک در سنین بالا همچنان کودک باشد !!

تعریف کودک از لحاظ جسمانی و فیزیکی

وقتی صحبت از کودک از لحاظ جسمانی می شود یعنی انسانی ( دختر یا پسر )

که به بلوغ جسمی رسیده است ، از این لحاظ اگر در قسمت های مختلف بدن

پسر و دختر مو رشد کند ( صورت ، زیر بغل ، اطراف آلت تناسلی و … ) ،

اگر پسرها در هنگام خواب اسپرم از آلت تناسلی شان خارج شود ( احتلام ) ،

اگر دختر ها شروع به داشتن عادت ماهیانه ( پریود ) بکنند ، این ها در واقع از

سن کودکی خارج شده اند و از دسته بندی کودک می توان آنها را از نظر

جسمی خارج کرد. با این تعاریف اگر پسری در سن حتی بیشتر از ۲۰ سال

ریش و سبیل در نیاورده باشد یا اینکه تولید اسپرم نداشته باشد و همچنین

دختری عادت ماهیانه نداشته باشد به این معنی است که هنوز کودک است !!

اما این تنها فاکتور فیزیکی و جسمانی است دقت کنید که ما در این مطلب

هدفمان را بر روی تعاریف استاندارد می گذاریم و در حال حاضر در خصوص

مشکلات احتمالی که ممکن است تعاریف مربوط به کودک را تحت تاثیر

قرار بدهد صحبت نخواهیم کرد.

تعریف کودک از لحاظ حقوقی

از نظر حقوقی بعضا در اکثر کشورهای جهان هرگاه صحبت از کودک چه دختر

و چه پسر می شود یک فاکتور سنی در نظر گرفته می شود. برای مثال در حال

حاضر در اکثر کشورهای دنیا وقتی انسانی هنوز به سن ۱۸ سالگی کامل نرسیده

است از آن به عنوان کودک یاد می شود . در واقع این نوع طبقه بندی به دلیل قوانین

و سیاست های کشور برای آن فرد برای برخورداری از یک سری حقوق خاص

در نظر گرفته شده است برای مثال در بسیاری از کشورها افرادی که ۱۸ سال

تمام نداشته باشند نمی توانند در انتخابات شرکت کنند یا ارثیه خانوادگی را

دریافت کنند و … البته اگر بحث فقه و دین را نیز در این مقوله مطرح کنیم از

لحاظ فقه پسر در سن ۱۵ سالگی و دختر در سن ۹ سالگی از کودکی خارج می شوند

و به سن بلوغ می رسند. از این طبقه بندی سنی به عنوان سن قانونی در بسیار

از کشورها نام برده می شود ، در واقع وقتی می گوییم سن قانونی یعنی اینکه

شخص مورد نظر ما از سن تعریف شده برای خروج از کودکی ، سن بیشتری دارد.

تعریف کودک از لحاظ روانشناسی

اما فکر می کنم متفاوت ترین تعریف کودک از لحاظ روانشناسی وجود دارد. کودک

از لحاظ روانشناسی یعنی فردی که هنوز هوش هیجانی کافی برای زندگی را به

دست نیاورده است به زبان ساده تر شما در دوران کودکی سعی می کنید که یک

سری مهارت های رفتاری ، اخلاقی و اجتماعی را کسب کنید که هوش و تفکر

شما را برای آینده شکل می دهد . هر چقدر این مهارت ها بیشتر و سریعتر یادگیری

شوند شخص مورد نظر زودتر از دوران کودکی خارج می شود. برای مثال ممکن

است یک انسان ۱۰ ساله ممکن است با یادگیری این فاکتورهای هوش هیجانی از

دوران کودکی خارج شود. یادگیری این مهارت ها است که فاکتور اصلی تفکیک

خیلی از انسان ها در سنین بالاتر می شود برای مثال در جوامعی که امکانات

آموزشی و فرهنگی بسیار خوبی دارند و از طرفی کودکان از رفاه خوبی

برخوردار هستند ، کودکی در سن پایینتری رنگ خود را عوض می کند اما در

کشورهایی که از نظر رفاه در وضعیت بدی قرار دارند طبیعی است که حتی

ممکن است انسانی با سن بالای ۳۰ سال همچنان به رشد مناسب هوش هیجانی

دست پیدا نکرده باشد و همچنان کودک محسوب شود. در واقع رشد جهانبینی ،

بینش و فکر است که انسان را از لحاظ روانشناسی از کودکی خارج می کند.

از مثال هایی که می توان برای رشد هوش هیجانی کودک نام برد به مواردی مثل :

آگاهی پیدا کردن به احساسات ، شناخت و درک احساسات دیگران ، نحوه ابراز

احساسات به دیگران ، حساس شدن و حساس بودن در برابر افکار دیگران ، پرسیدن

و شناخت دلایل انجام کارهایی که در اطرافش رخ می دهد ( برای مثال چرا

فلانی اینکار را کرد ) ، داشتن قدرت انعطاف پذیری و درک کردن نقطه نظرات

دیگران ، شناخت و درک درست روابط ، توانایی ایجاد و حل کردن مشکلات

مختلف ، مثبت اندیشی و سازندگی شخصی ، درک مفهوم عشق و خطرات آن ،

شاد بودن و از زندگی لذت بردن ، هدفمندی در زندگی و درک واقعی دلیل وجود انسان و …

نویسنده : محمد نصیری 


سالمندان


کارکنان بهداشتی نگرش‌ها و باورهای متفاوتی نسبت به سالمندان دارند

و داشتن نگرش منفی به سالمندان می‌تواند بر ارائه خدمات اثر بخش به آنان

اثر گذارد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان و فارغ‌ا

لتحصیلان کاردرمانی نسبت به سالمندی است.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع مقطعی‌تحلیلی است و روی ۱۲۵ نفر از

دانشجویان ترم هفت به بالای رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی و فارغ‌

التحصیلان کارشناسی و بالاتر با میانگین سنی ۴/۲۲±۲۴/۱ سال (۷۰ زن و ۵۵ مرد)

انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت دردسترس (غیر احتمالی) از جامعه

آماری بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه نگرش به سالمندی کوگان

و پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی بود. داده‌ها با استفاده از نسخه ۱۷ نرم‌افزار SPSS

و آزمون‌های کروسکال والیس و یومن ویتنی بررسی شدند. 
یافته ها میانگین نگرش کار درمانگران نسبت به پدیده سالمندی ۱۵۱/۴۴۸ بود

که نگرشی متوسط است. بیشترین نمره نگرش مربوط به افراد مقطع دکترا،

افراد با سابقه کاری بیش از ۵ سال و افراد شاغل در حوزه کاری روان بود.

میانگین نمره نگرش افراد با تجربه مسئولیت مراقبت از سالمند و افراد فاقد

این تجربه ۱۵۱ بود. تنها بین نمره نگرش و مقطع تحصیلی افراد ارتباط معنادار

بود (۰/۰۵>P)، ولی بین نمره نگرش با سابقه کاری، حوزه کاری و تجربه

مراقبت از سالمند، ارتباط معناداری وجود نداشت
نتیجه گیری بر اساس یافته‌های این مطالعه نگرش کاردرمانگران نسبت به سالمندی

به سمت مثبت گرایش دارد، ولی با توجه به ارتباط بیشتر کاردرمانگران

با سالمندان، این میزان نگرش هنوز کافی نیست. از این رو نتایج این تحقیق

می‌تواند مبنایی برای برنامه‌ریزی‌های تحول نگرش نسبت به سالمندان در تحقیقات آتی باشد

ز دانشجویان ترم هفت به بالای رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی و

فارغ‌التحصیلان کارشناسی و بالاتر با میانگین سنی ۴/۲۲±۲۴/۱ سال

(۷۰ زن و ۵۵ مرد) انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت دردسترس (غیر احتمالی)

از جامعه آماری بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه نگرش به سالمندی کوگان و پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی بود. داده‌ها با استفاده از نسخه ۱۷ نرم‌افزار SPSS

و آزمون‌های کروسکال والیس و یومن ویتنی بررسی شدند. 
یافته ها میانگین نگرش کار درمانگران نسبت به پدیده سالمندی ۱۵۱/۴۴۸ بود

که نگرشی متوسط است. بیشترین نمره نگرش مربوط به افراد مقطع دکترا،

افراد با سابقه کاری بیش از ۵ سال و افراد شاغل در حوزه کاری روان بود.

میانگین نمره نگرش افراد با تجربه مسئولیت مراقبت از سالمند و افراد فاقد

این تجربه ۱۵۱ بود. تنها بین نمره نگرش و مقطع تحصیلی افراد ارتباط

معنادار بود ، ولی بین نمره نگرش با سابقه کاری، حوزه کاری

و تجربه مراقبت از سالمند، ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری بر اساس یافته‌های این مطالعه نگرش کاردرمانگران نسبت به سالمندی

به سمت مثبت گرایش دارد، ولی با توجه به ارتباط بیشتر کاردرمانگران با سالمندان،

این میزان نگرش هنوز کافی نیست. از این رو نتایج این تحقیق می‌تواند مبنایی

برای برنامه‌ریزی‌های تحول نگرش نسبت به سالمندان در تحقیقات آتی باشد


ادراک پیری در سالمندان

ادراک پیری در سالمندان به‌عنوان یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های مستقل ناتوانی عملکردی

و مرگ‌ومیر سالمندان معرفی شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مفهوم

ادراک پیری در متون و مطالعات موجود و رسیدن به درک عمیق‌تری

از آن انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه دستیابی به اهداف با بررسی متون و مقالات

مرتبط از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی «مِدلاین»، «مَگیران»،

«ایران‌داک»، «اِلزِویر»، «پروکوییست سی.اس.اِی»، «سیناهِل»، «ایران‌مِدِکس»

و «وب‌سایت علوم» و با کلیدواژگان انگلیسی Meaning of Ageing,

Experience of Ageing, Ageing Perception in older Adult و

کلیدواژگان فارسی «معنای پیری»، «تجربه سالمندشدن» و «درک از پیری»،

بدون محدودیت زمانی انجام شد.
یافته‌ها: درک از پیری به درک شخص از فرایند پیری خودش در زمینه فرهنگی

-اجتماعی که قرار دارد، اطلاق می‌شود. تمام جنبه‌های آگاهی، درک، تجربه،

ارزیابی، تفسیر و شناخت مراحل پیرشدن خود را می‌توان در این مفهوم جای داد.

عوامل مؤثر بر ادراک پیری شامل عوامل فردی مانند نوع نگرش، سن ذهنی،

وضعیت سلامتی، وضعیت اقتصادی، وضعیت تأهل، مذهب، آگاهی و دانش در

زمینه سالمندی، میزان رضایت از پیری، میزان باور به کنترل درونی در

قیاس با کنترل بیرونی و عوامل اجتماعی نظیر تبعیض سنی، نوگرایی (مدرنیته)،

روابط اجتماعی و خانوادگی است. اندازه‌گیری دقیق ادراک پیری می‌تواند شاخصی

برای پیش‌بینی وضعیت سلامتی فرد در آینده، تعیین رضایت‌مندی او از پیری

خود و میزان تطابقش با تغییرات زندگی در این مرحله باشد.

مناسب برای وضعیت سلامتی، عامل تعیین‌کننده میزان رضایت‌مندی در دوران

سالمندی و تطبیق با تغییرات مرتبط با پیری به‌شمار می‌آید و کندوکاو بیشتر

در آن توصیه می‌شود . 
 درک از پیری به درک شخص از فرایند پیری خودش در زمینه فرهنگی-

اجتماعی که قرار دارد، اطلاق می‌شود. تمام جنبه‌های آگاهی، درک، تجربه،

ارزیابی، تفسیر و شناخت مراحل پیرشدن خود را می‌توان در این مفهوم جای

داد. عوامل مؤثر بر ادراک پیری شامل عوامل فردی مانند نوع نگرش، سن

ذهنی، وضعیت سلامتی، وضعیت اقتصادی، وضعیت تأهل، مذهب، آگاهی

و دانش در زمینه سالمندی، میزان رضایت از پیری، میزان باور به کنترل

درونی در قیاس با کنترل بیرونی و عوامل اجتماعی نظیر تبعیض سنی،

نوگرایی (مدرنیته)، روابط اجتماعی و خانوادگی است. اندازه‌گیری دقیق

ادراک پیری می‌تواند شاخصی برای پیش‌بینی وضعیت سلامتی فرد در آینده،

تعیین رضایت‌مندی او از پیری خود و میزان تطابقش با تغییرات زندگی

در این مرحله باشد.
نتیجه‌گیری: مفهوم و عوامل مؤثر بر ادراک پیری در سالمندان، پیشگویی‌کننده‌ای مناسب برای وضعیت سلامتی، عامل تعیین‌کننده میزان رضایت‌مندی در دوران سالمندی و تطبیق با تغییرات مرتبط با پیری به‌شمار می‌آید و کندوکاو بیشتر در آن توصیه می‌شود .

منبع :مجله سالمندی ایران


کی گفته به فضای مجازی اعتیاد دارم؟

علائم اعتیاد به فضای مجازی

در ابتدا ، قصد داریم شما را با علائم اعتیاد به فضای مجازی و اینکه چطور

بفهمیم که افراد به این مشکل دچار شده اند آشنا کنیم . در زیر این علائم را

مشخص کرده ایم :

زمان استفاده طولانی : هر زمان مشاهده کردید که افراد زمان های

زیادی از وقتشان را بدون بهره برداری مفید در اینترنت و فضای

مجازی می گذرانند ، بدانید که به این فضا اعتیاد پیدا کرده اند .

مشغولیت و دغدغه ذهنی : همواره در ذهن خود مسائل و دغدغه هایی

از مسائلی که در فضای مجازی برای آنها میگذرد ، دارند .

عدم توانایی در کنترل زمان استفاده : شخص مورد نظر نمی تواند میزانی

برای استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای خود تنظیم کند .

علاوه بر آن شخص نمی تواند زمان خاصی از شبانه روز را برای استفاده

از فضای مجازی مشخص کند و در هر ساعتی از شبانه روز تمایل به

استفاده از آن را دارد .
نگرانی در عدم دسترسی به اینترنت : زمانی که به مکانی که فاقد دسترسی

به محیط اینترنت است قرار میگیرند ، احساس ناراحت و عدم آرامش

میکنند و تمایل به رسیدن به چنین فضاهایی دارند .

انواع اعتیاد به فضای مجازی

  • بازی های کامپیوتری
  • محتوای غیر اخلاقی
  • شبکه های اجتماعی
  • قمار اینترنتی
  • خرید های اینترنتی

عوارض اعتیاد به فضای مجازی

متاسفانه عوارض اعتیاد به فضای مجازی کمتر از اعتیادهای دیگر نیست !

در زیر به برخی از این عوارض ها اشاره می کنی :

باز ماندن از زندگی : اگر بخواهیم خیلی کلی در این باره صحبت کنیم ،

این است که شخص مربوطه از بسیاری از امور زندگی باز می ماند و

اصطلاحا تنظیم امور زندگی را از دست می دهد . از دیگر سو به دلیل

گذراندن اوقات مفید خود در این فضا ، از لحاظ اقتصادی و مالی نیز

در مضیغه قرار می گیرند .

افسردگی و تنهایی : به دلیل ماهیت مجازی این گونه محیط ها و عدم

ارتباط واقعی با افراد اجتماع ، مشکلی تنهایی و افسردگی بر این افراد غلبه می کند .

مشکلات جسمی نشستن های طولانی مدت و اغلب نامناسب ، مشکلات

متعددی را برای این افراد پیش می اورد . مشکلات قلبی یکی از مهم ترین این مشکلات است

مشکلات اجتماعی : به دلیل عدم ارتباط با دیگران و اجتماع ،
مشکلات تحصیلی به دلیل گذراندن اوقات زیاد در این فضا ، تمرکز

و فرصتی برای پراختن به امور تحصیلی برای فرد بوجود نمی آید و

مشکلات تحصیلی زیادی برای او بوجود می آید .


راهنمای عملیاتی برای آماده نمودن تزریقات

سه گام اساسی ذیل برای آماده نمودن تزریقات بردارید.

۱- فضایی که جهت آماده نمودن تزریقات مورد استفاده قرار می دهید را منظم نگاهدارید تا تمیزی آن به سهولت ممکن باشد.

۲- قبل از اقدام برای آماده سازی داروها و یا در زمانی که این فضا آلوده به خون و یا ترشحات بدن شده باشد ، آن را با الکل ۷۰ درصد) ایزوپروپیل الکل و یا اتانول( تمیز نموده و اجازه دهید تا کامال خشک شود.

۳ .کلیه وسایل مورد نیاز برای تزریقات را بچنید:

سرنگ و سر سوزن استریل یک بار مصرف

حالل نظیرآب مقطر و یا حالل های خاص

سواب پنبه الکل

ظروف ایمن برای دفع ایمن پسماندهای نوک تیز و برنده

:بهترین روش ها در انجام تزریقات:

۱-۲: اصول ایمنی کلی در انجام تزریقات:

۱-۱-۲: رعایت بهداشت دست:

بهداشت دست واژه ای کلی است که به شستشوی دست ها با آب و صابون

و یا با استفاده از ماده ضدعفونی ، محلول های ضدعفونی و یا ضدعفونی

قبل از جراحی  اطلاق می شود.

راهنمای عملی برای رعایت بهداشت دست:

قبل از آماده نمودن داروهای تزریقی و بعد از اتمام تزریق، قبل و بعد

از هر گونه تماس مستقیم با بیماران برای انجام اقدامات درمانی،  قبل

و بعد از پوشیدن و در آوردن  دستکش  بهداشت دست ها را رعایت فرمایید.

در صورت کثیفی و یا آلودگی دست ها با مایعات بدن و  خون ممکن

است مابین تزریقات نیز نیازمند رعایت بهداشت دست با آب و صابون

می باشید.

توجه نمایید در صورتی که پوست دست ارائه کننده خدمت ، بریده و

یا مبتلا به درماتیت باشد، از انجام تزریق برای بیمار اجتناب شود و

توصیه می شودکه زخم های کوچک پانسمان گردند.

۲-۱-۲: دستکش :

در ضمن ارائه اقدامات مراقبتی، تشخیصی و درمانی، در صورتی که

احتمال مواجهه با خون و یا فرآورده های خونی می باشد الزامی است

کارکنان از دستکش لاتکس، بدون لاتکس  و یا تمیز کاملاً اندازه دست

خود استفاده نمایند. 

راهنمای عملی استفاده از دستکش:

در زمانی که احتمال تماس مستقیم با خون و یا سایر مایعات و

ترشحات بدن و بزاق (بالقوه عفونی بیماران)، وجود دارد از

دستکش یک بار مصرف غیر استریل که کاملا ً اندازه دستتان می باشد

، استفاده نمایید.

در زمان انجام تزریق وریدی  و یا خون گیری

در صورتی که پوست دست فرد ارائه دهنده خدمت به دلیل ابتلاء

به اگزما و یا خشکی و ترک خوردگی سالم نیست.

در صورتی که پوست بیماربه دلیل ابتلاء به اگزما و یا سوختگی

و یا عفونت سالم نیست.

لیکن از آن جا که پوشیدن دستکش هیچ گونه حفاظتی در قبال

needle-stick  و یا سایر زخم های سوراخ کننده[۱] که به دلیل

فرو رفتن اشیاء نوک تیز و برنده رخ می دهند، ایجاد نمی نماید،

در صورت سلامت کامل پوست دست فرد ارائه کننده خدمت در زمان

انجام تزریقات معمول داخل پوستی و زیر جلدی و عضلانی ، و

بیمارپوشیدن دستکش توصیه نمی شود. (نهایت احتیاط در جابجایی

و کار با اشیاء نوک تیز و برنده نظیر سرسوزن ها و اسکالپل توصیه می شود.)