نیاز به تلفن مرکزی از زمان های بعد اختراع تلفن کاملا حس می شد. در زمان هایی
که هنوز تلفن دکمه ای و شکل قدیمی وجود داشت، تلفن هایی برای مبادله اطلاعات شعبه
های خصوصی وجود داشتند که کلید هایی مجزا برای سنترال داشتند.
قبل از ظهور IC ها این تلفن ها از رله تشکیل می شدند که با همان شکل رو به پیشرفت
بودند. در زیر نمونه ای از تلفن سنترال از سال های ۱۹۵۸ میلادی که تا اوایل دهه
۸۰ تولید می شد را می بینید.
در قرن ۲۱ و با پیشرفت فناوری، تلفن های سنترال نیز جدید تر و کاربردی تر شدند.
امکانات مختلف دیگری نیز به این تلفن ها اضافه شد.
نحوه کارکرد و آموزش تلفن سانترال
علاوه بر مواردی که معرفی کردیم، حال مثالی از کار این دستگاه بررسی می کنیم. فرض
کنید در یک اداره سه نفر کارمند وجود دارد که مسئول بخش های مختلفی هستند. در این
مورد علاوه بر عدم امکان استفاده از منشی تلفنی، اگر به هر کارمند یک تلفن مجزا بدهید،
در صورتی که نیاز به انتقال تماس به کارمند دیگر باشد، باید شماره تلفن آن را به کاربر
بدهند و یا شخص مورد نظر را صدا کنند که غیر منطقی است.
در نتیجه با استفاده از تلفن های سانترال، هر کاربر یک کد و خط روی تلفن دریافت
می کند. در صورت نیاز به انتقال تماس، می توان کد آن شخص را گرفته و تماس را
منتقل کنید. همچنین برای تماس داخلی رایگان نیز می توانند از این تلفن استفاده کنند.